"Podejmujemy energiczne działania, żeby nadrobić zapóźnienia w zakresie przygotowania inwestycji kolejowych oraz wzmocnić tempo inwestycji _ W latach 2007- 2013 na modernizację kolei zostanie przeznaczone 4,1 mld euro oraz 0,4 mld euro na wymianę taboru _drogowych" - powiedział minister transportu Jerzy Polaczek.
Podkreślił, że jego resort kładzie nacisk na efektywność wykorzystania unijnych funduszy. Jak mówił, w ubiegłym roku z funduszy strukturalnych wykorzystano tylko 400 tys. euro w dziedzinie transportu. W tym roku ma być wydane ok. 185 mln euro.
Minister poinformował, że tworzony jest "szczegółowy i realistyczny" plan finansowania modernizacji infrastruktury drogowej i kolejowej na najbliższe 7 lat.
Przypomniał, że zgodnie z założeniami resortu transportu w programie operacyjnym "Infrastruktura i Środowisko" w latach 2007- 2013 do dyspozycji będzie ok. 16,3 mld euro, z czego ponad 8 mld euro powinno zasilić budowę i modernizację dróg, 4,1 mld euro modernizację kolei, a 0,4 mld euro wymianę taboru.
Według Polaczka, w tym roku, mimo balastu zadłużenia, nastąpiła poprawa kondycji grupy PKP. Przypomniał, że jednym z elementów strategii transportu kolejowego do 2009 roku jest rządowa decyzja o oddłużeniu spółki PKP Przewozy Regionalne, której szczegóły będą uzgadniane z resortem finansów. Inne spółki PKP - jak mówił minister - poprawiły efekty działalności.
"Zakładam, że kilka spółek z grupy PKP uzyska dodatnie wyniki finansowe, w _ W ubiegłym roku z funduszy strukturalnych na kolej wykorzystano tylko 400 tys. euro. _tym również spółka PKP Intercity, a spółka PKP Przewozy Regionalne bardzo znacząco zmniejszy stratę z ponad 600 mln zł do około 200 mln zł w tym roku. Wynik ten może jeszcze ulec poprawie" - ocenił Polaczek.
Przypomniał, że strategia transportu kolejowego umacnia rolę samorządów w zakresie organizowania przewozów kolejowych. Do 2009 roku ogólnopolska spółka PKP Przewozy Regionalne ma być przekształcona w pięć makroregionalnych kompanii kolejowych, po to, by - jak mówił Polaczek - samorządy miały większy wpływ na komunikację kolejową, przy jednoczesnym zachowaniu integralności rozkładów jazdy w poszczególnych regionach. Nowe podmioty mają startować bez długów.