Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Ten moment przejdzie do historii. Z linii montażowej zakładów Boeinga zjechał ostatni jumbo jet

5
Podziel się:

Po 53 latach i ponad 1570 wybudowanych samolotach ostatni Boeing 747 nazywany jumbo jetem zjechał we wtorek z linii montażowej fabryki w amerykańskim stanie Waszyngton. Maszyna posłuży do transportu towarów.

Ten moment przejdzie do historii. Z linii montażowej zakładów Boeinga zjechał ostatni jumbo jet
25 Boeingów 747 eksploatuje jeszcze Lufthansa (East News, Michal Adamowski/REPORTER)

Jumbo jet jest prawdopodobnie najbardziej znanym i popularnym samolotem wyprodukowanym przez Boeinga. Jest na tyle duży, że użyto go do transportu promu kosmicznego z lądowiska w Kalifornii do miejsca startu na Florydzie.

Boeing 747 to już symbol

- 747 był niegdyś wybierany przez ludzi bogatych i wpływowych, a nawet przez rodziny królewskie. Pojawiał się w wielu filmach, w tym w klasyku z Jamesem Bondem z 1973 roku "Żyj i pozwól umrzeć". 747 nadal służy jako Air Force One, a dwa już zmontowane samoloty są obecnie w trakcie prac, mających przekształcić je w kolejną generację prezydenckich odrzutowców – przypomina stacja CNN.

Jumbo jet obecnie jest tylko w niewielkim stopniu używany jako samolot pasażerski. Jego cztery silniki pożerają zbyt wiele paliwa. Ostatni 747 trafi do Atlas Air Worldwide Holdings (AAWW) i będzie służyć szwajcarskiej firmie logistycznej Kuehne+Nagel. Po pracach wykończeniowych, w tym malowaniu, zostanie tam dostarczony na początku 2023 roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Groźny incydent nad Japonią. Tokio poderwało myśliwce

Według firmy Cirium, zajmującej się analizą lotnictwa, w eksploatacji wciąż pozostają 44 pasażerskie jumbo jety. 25 z nich eksploatuje Lufthansa. W użyciu znajdują się wciąż 314 samoloty tego typu przewożące ładunki, z których wiele było wcześniej używanych jako maszyny pasażerskie.

W tym jumbo jet nie ma sobie równych

- 747- to niesamowity, sprawny samolot, o pojemności, która nie ma sobie równych w żadnym innym samolocie transportowym będącym w produkcji. Z maksymalną ładownością 307 tys. funtów (139 252 kg) używamy ich na długich, wysokonakładowych trasach, łącząc Azję, Amerykę Północną, Europę i Bliski Wschód - wyjaśniła w 2020 roku firma spedycyjna UPS, kiedy Boeing zasygnalizował, że wkrótce zaprzestanie budowy tych odrzutowców.

Pierwsze pasażerskie 747 Boeing przekazał w grudniu 1969 roku dwóm nieistniejącym już liniom lotniczym - TWA i Pan Am. Delta Air Lines była ostatnią amerykańską linią lotniczą, która w 2017 roku latała jeszcze jumbo jetami.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(5)
noico
2 lata temu
ciekawe ile zabiło się pasażerów przez 50 lat kupując bilet pasażerski na ten samolot?
Porównanie
2 lata temu
Boeing wyprodukował przez 53 lata ponad 1570 sztuk 747. Tymczasem 36 lat nowszy - super nowoczesny Airbus A380, który miał go zastąpić i wypchnąć z rynku, zszedł z produkcji rok temu - po 14 latach produkcji, gdy wypuszczono zaledwie 251 sztuk.
Mmm
2 lata temu
Szkoda. Pracowałem w Lufthansie w Hamburgu przez 4 lata przy remontach silników do Jumbo : GE cf6 i genx. Już nie robię w lotnictwie od roku ale Jumbo zawsze zapamiętam. Piękny samolot
Andrzej Frön...
2 lata temu
Wybudowac to sobie mozna dom,a samolot to sie chyba produkuje,albo?
franek
2 lata temu
Na stronie głównej: 'Boeinga kończy z symbolem...' I wszystko w temacie 'dziennikarstwa'