Od października ub. roku w polskich sklepach i firmach internetowych dokonano ok. 3,5 tys. transakcji - poinformował w środę Bartłomiej Lutz z firmy PolCard. Średnia wartość jednego zakupu wyniosła ok. 250 zł.
'Wzrasta liczba osób dokonujących zakupu w internecie, a także rośnie wartość jednorazowych wydatków' - powiedział Lutz na konferencji poświęconej handlowi w internecie.
Dodał, że jednorazowa średnia transakcja płacenia kartą poza internetem jest niższa i wynosi ok. 140 zł.
'Wartość jednorazowych zakupów wzrosła około trzykrotnie od momentu wprowadzenia autoryzacji karty on-line we wrześniu ub. roku' - powiedział Cezary Szczekocki, prezes Sklepu Wirtualnej Polski.
Wyjaśnił, że wcześniej autoryzacji można było dokonać m.in. za pomocą faksu, co trwało nieraz nawet 48 godzin.
'Obecnie autoryzacja karty następuje w ciągu około 7 sekund' - powiedział Szczekocki. Według niego, zmienia się również rodzaj kupowanych w internecie towarów.
'Kiedyś klienci najchętniej kupowali książki i płyty. Teraz coraz częściej korzystają z działów sprzedaży komputerów czy wyposażenia biur' - powiedział Szczekocki.
Według przedstawicieli PolCardu, system zabezpieczający transakcje dokonywane przez internet pozwala na wymianę informacji tylko między użytkownikiem karty a centrum autoryzacyjnym. 'Oznacza to, że od momentu złożenia zamówienia następuje tzw. połączenie bezpieczne, czyli stronę internetową zawierającą dane widzi tylko użytkownik karty i pracownik PolCardu' - powiedział Lutz.
Po dokonaniu autoryzacji zostaje wysyłany raport do sklepu internetowego, gdzie zapada ostateczna decyzja, czy dana transakcja dojdzie do skutku.
Z szacunków PolCardu wynika, że na dwie dokonywane w internecie transakcje przypada jedna, która nie dochodzi do skutku. 'Dzieje się to niekoniecznie z powodu posługiwania się na przykład fałszywą kartą. Często zdarza się, że ktoś robi po prostu dowcip' - powiedział Lutz.
Z badań PolCardu wynika, że wartość tzw. transakcji oszukańczych powoli spada. W 1997 roku w Polsce procentowy udział transakcji oszukańczych w wartości sprzedaży wynosił 0,21 proc. W ub. roku spadł spadł do 0,15 proc. Średnia europejska wynosi 0,07 proc.
Przedstawiciele Sklepu Wirtualnej Polski oceniają, że zakupami w internecie zainteresowani są głównie ludzie młodzi, wykształceni, właściciele małych i średnich firm i kadra kierownicza. Są to głównie mężczyźni (80,6 proc.).
Obecnie w internecie w Polsce istnieje ok. 600 sklepów i instytucji.