Do końca września mogą zgłaszać się szkoły, które chcą wziąć udział w drugim etapie kampanii społecznej "Szkoła bez przemocy", zorganizowanej przez grupy wydawnicze Orkla Presse Polska i Polskapresse oraz Fundację Grupy TP.
Warunkiem uczestnictwa jest deklaracja przestrzegania kodeksu "Szkoły bez przemocy".
W kodeksie zapisano m.in., że szkoła dąży do stworzenia wspólnoty wszystkich nauczycieli, uczniów, ich rodziców oraz pracowników niepedagogicznych szkoły, opartej o jasny i przejrzysty system norm. Czytamy w nim także, ze wszyscy w szkole się szanują i wspólnie działają przeciw przemocy.
Zgodnie z kodeksem, szkoła prowadzi też regularną diagnozę problemu przemocy, reaguje na każdy przejaw agresji i przemocy oraz zapewnia długofalową, odpowiednią pomoc zarówno ofiarom, jak i sprawcom przemocy.
Drugi etap kampanii zaplanowany jest na rok szkolny 2006/2007. Jak informują organizatorzy kampanii, w tym czasie zapewnią oni wsparcie szkołom w przeciwdziałaniu przemocy i agresji. Szkoły, które przystąpią do programu otrzymają materiały metodyczne oraz plakaty.
Te zaś z placówek, które realizują najlepsze i najciekawsze inicjatywy z zakresu przeciwdziałania przemocy dostaną granty z przeznaczeniem na edukację nauczycieli i uczniów, na łączną kwotę ponad 300 tys. zł.
Z opublikowanego w kwietniu sondażu, zrealizowane przez CBOS na zlecenie organizatorów kampanii, wynika że 29 proc. uczniów doświadczyło w ostatnim roku szkolnym przemocy fizycznej ze strony rówieśników; 11 proc. przymuszono do zrobienia czegoś wbrew ich woli
Z badania wynika, że też 44 proc. uczniów doświadczyło ze strony rówieśników przemocy psychicznej - obrażano ich lub zwymyślano; 31 proc. było przedmiotem plotek i obmawiania. 14 proc. uczniów przyznało, że zostało okradzionych przez rówieśników, 8 proc. zostało pobitych.
Według 57,6 proc. badanych uczniów, przyczyną konfliktów w szkole są plotki. 46,7 proc. jako przyczynę konfliktów wskazało wywyższanie się kolegów i koleżanek; 41,4 proc. chęć dominowania przez jakąś osobę lub grupę.
Badani uczniowie uważają także, że konflikty mają swoje źródło w zazdrości o wyniki w nauce, w drwinach z gorzej ubranych i gorzej uczących się, a także w faworyzowaniu przez nauczycieli wybranych uczniów.
W ramach kampanii społecznej "Szkoła bez przemocy" od kwietnia 20 dzienników regionalnych należących do tych grup wydawniczych Orkla Presse Polska i Polskapresse publikuje artykuły dotyczące zjawiska przemocy. Patronat nad kampanią objął prezydent Lech Kaczyński. (PAP)
dsr/ tot/